Spark! - "Chaos"

ALBUM      Benjamin Kristiansen     2020-01-06

7/10

EBM

Spark! är tillbaka med sitt nya album Chaos och det utlovades extra av allt på det nya albumet. Själv kommer jag osökt att tänka på när man beställer in en fet kebabrulle med extra allt på som man sedan inte orkar äta för att det blir för mycket.

Detta är en känsla jag tycker passar ganska väl in på Chaos. Produktionsmässigt är det en fullträff. Det låter sjukt fett i stereon och rent tekniskt har Sparks EBM aldrig låtit bättre, dock känner jag redan innan albumet är slut att jag är proppmätt. Det blir för mycket av det goda. Låtmaterialet känns starkt och texterna håller men ändå saknas något som bryter av för att jag ska orka trycka i mig hela albumet. Jag kommer säkert att få höra att albumet är varierat för här finns ju ett spår som sjungs på tyska och ett som sjungs på engelska förutom de spår som sjungs på svenska. Jag förstår flirten med tyskarna och de som pratar engelska och det i sig tycker jag inte är något fel.

Chaos styrka och svaghet stavas Christer för mig. Han har en fantastisk röst med många dimensioner som jag gillar men albumet hade tjänat på om han inte tog i för kung och fosterland hela tiden. Det känns som att oavsett vilket läge rösten har så är den ansträngd ett snäpp för mycket vilket blir lite plågsamt i längden för mig som lyssnare. På sätt och vis känns det som att man i ivern att maxa albumet gått lite överstyr när det kommer till sången. Lite mer återhållsamhet på några av spåren hade skapat den variation jag tycker saknas.

Alla låtarna på Chaos fungerar bra var för sig och i slutändan lär folk ändå styra upp vilken dos av Spark! de föredrar när låtarna hamnar på folks spellistor. Live lär däremot alla låtar vara ett bra tillskott.