Wasserkraft Manifest - "Voyagers of Peace and Understanding"

ALBUM     Henrik Kanatidis     2017-07-20

6/10

SYNTHPOP / ELECTRONIC POP

Wasserkraft Manifest har potential, men ännu så länge så har de en bit kvar till toppen.

Klas Norberg, Maria-Thérèse Sommar och Sanna Norberg är personerna bakom Wasserkraft Manifest. Bandmedlemmarna behärskar tillsammans fyra språk: svenska, engelska, tyska och franska, vilket hörs i en del låtar då sången är på mer än ett språk, vilket jag personligen har lite svårt för även om det kanske låter som en kul idé på pappret. Jag hade hellre sett/hört att de, om de nu vill briljera med sina språkkunskaper, hade hållit sig till ett språk per låt. I övrigt bjuds vi på synthbaserad pop någonstans i landet mellan 80-talets dito och lite nyare band som Melody Club. Tempot är ganska högt och låtarna är helt klart mer anpassade för dansgolvet än för att avnjutas hemma i vardagsrummet, såvida man inte har förfest eller något liknande förstås. Melodierna är välkomponerade och sången funkar bra även när Klas tar över micken. Det enda negativa Med Klas sång, enligt mig, särskilt när han sjunger på tyska, är att han låter som sångaren i Blutengel.

Wasserkraft Manifest har potential men ännu så länge så har man en bit kvar till toppen. Jag antar att man gör det mesta på egen hand men om man vill komma någon vart tror jag att det krävs någon som går in och styr upp det hela litegrann.

För att vara bandets första skiva så är det en okej upplevelse men som jag skrivit så många gånger förr och fortfarande håller fast vid så kan vilken artist som helst släppa ett album, det svåra är att göra en värdig uppföljare. Jag ser fram emot upp följaren till ”Voyagers of Peace and Understanding” och hoppas att den är ett fall framåt för Wasserkraft Manifest.