W O L F C L U B

– ”Just Drive - Part 1”

ALBUM     Gustaf Hull     2021-03-20

7/10

VOCAL SYNTHWAVE

Vargklubben radar upp hits.

Något som jag ofta poängterar, när det gäller många band i synthewave-genren, så är det produktivitet. W O L F C L U B (ja, de stavas exakt så) är inget undantag. Sedan den engelska duon med Steven Wilcoxson och Chris Paul-Martin debuterade med det självbetitlade albumet 2017 är det här det sjätte (!) albumet. Detta med ”Part 1” i titeln vilket hintar om att det troligen ligger en ”Part 2” inom kort och ruvar - om man följer tidigare utgivningshastighet.

Den tydliga röda tråden är samarbeten med Summer Haze, Dora Pereli och Jaki Nelson. Allt kokas ned till ett väldigt ”hittigt” album med många starka melodier. Ja, de inledande tre-fyra spåren är några lavetter som bör fånga ditt intresse. Allt pressat i en rätt högljudd master och jag hade kanske önskat mer dynamik och briljans i soundet. Men om du silar helhetsintrycket och tar upp låtar som ”Just Drive”, ”A Sea of Stars”, ”One Last Night” och ”Oceans” – ja, då förstår man att låtsnickeriet ligger väldigt högt. Inte bara i synthwave-genren utan på den internationella electropop-scenen – generellt.

I övrigt är albumet smackat med de klichéer som ska finnas där. Good enough. Skulle jag få önska mig vad jag vill av W O L F C L U B så är det att de ska våga ta ut svängarna lite mer artistiskt med spår som bara inte är singelvänliga. Tänka mera album som helhet. De är så stilsäkra i sitt musikskapande att vi i publiken tål att utmanas. För fortsätter den här utgivningstakten kan det i värsta fall bli platt, men riktigt bra melodier kommer man långt på.