Jag tycker skivan fått bra respons både i Sverige och utomlands. Har ju heller inte så höga förväntningar utanför Sverige då jag ligger på svenskt bolag, Novoton.

I våras släppte hon sitt andra album - From the Bones. Ett mycket bra album som jag recenserade. Hur har det då tagits emot? Och vad händer här näst? Jag tog kontakt med Tess de la Cour för att få veta mer om skapandeprocessen och framtidsplanerna.

 

Hallå Tess! Hur är läget i sommartid?

Bara bra, nu har värmen ÄNTLIGEN kommit till Stockholm!

 

Det är typ tre månader sedan du släppte plattan From the Bones. Hur har responsen varit?

Jag tycker skivan fått bra respons både i Sverige och utomlands. Har ju heller inte så höga förväntningar utanför Sverige då jag ligger på svenskt bolag, Novoton.

 

Med processen i backspegeln – vad är du mest nöjd med gällande plattan?

Jag samarbetar med min producent Rikard Lindh (Yvonne, HDLC) precis som på förra skivan Cravings. Genom hans produktioner och mina tycker jag vi skapar en bra bredd som även håller ihop bra på skivan och skapar ett intressant sound.

 

Har du kunnat komma ut och testa de nya låtarna live än?

Jag har gjort två spelningar. Releasefesten på Scalateatern i mars samt nu senast Kulturgaraget i Avesta. Fantastiskt ställe och crew! Jag spelar inte alla låtar på skivan live. För mig är det viktigt att även framföra låtar från Cravings för att även spelar låtar publiken känner igen. Men hittills har det känts bra och uppskattat. Till exempel låten ”Bound”, dock inte från senaste skivan, är en otroligt bra låt live. Den kommer till sin rätt mer live än på skivan enligt mig.

Robert Karlsson har även gjort fina projektioner till varje låt på skivan som jag kör live, skapar en fin visuell stämning.

 

Ok, om vi pratar lite om skapandet då. Vad inspirerar dig?

Allt möjligt, livet liksom. Men mina texter och musik är väl generellt ganska melankoliska. Men också hårda. Jag inspireras ju mycket av att blanda olika känslouttryck i mina låtar och i hur jag sjunger. Allt från sorg, uppgivenhet till ilska och frustration.

 

Jag tycker Memoria har en klar nisch i sin genre, men också en bredd. Hur orienterar du dig när du skriver musiken? Är det alltid ditt ”normalläge” att det du skriver blir en Memoria-låt, eller skriver du mer genreoberoende?

Jag antar att det blir naturligt en bredd på skivan eftersom jag och Rikard skriver ganska olika. Men att det ändå håller ihop. Ganska olika också beroende på när jag skriver hela arrangemanget av en låt själv eller när jag får en produktion av Rikard, då skriver jag ju oftast enbart melodin till sången, samt text.

 

Allt grundar ju sig i vad man får för känsla inom sig när man lyssnar på produktionen eller skapar musik. Sedan brukar allt falla sig ganska naturligt. Och när det inte gör det, dvs man får ingen feeling för låten då får man lägga den på vänt eller skrota den helt.

 

I stället för att jag ska ringa in din genre med klichéer – var tycker du själv Memoria hör hemma?

Svårt att sätta sin egen musik i en genre. Men jag brukar säga att Memoria är någon slags darkwave-rock. Det är ju absolut inte renodlad synth eller goth.

 

Skulle Memoria kunna förpuppas till något annat? Mer eller mindre elektroniskt? Tema-album… vad vet jag?

Nä, inga tankar jag haft så svårt att svara på, jag tar det nog lite som det kommer. Men alltid kul med samarbeten med andra artister, remixers och sådant – det är jag öppen för.

 

Om du skulle spela en Memoria-låt för – säg en publik som inte kände till dig men gillade genren – vilken skulle du välja

Oj svårt! Men ”Lights out” kanske, min första singel, där även Henric så fint gästar på sång. Den är fin också eftersom både jag och Rikard har producerat den tillsammans kan man säga. Den innehåller det rockiga och råa men även synth. Från början var den utan syntslingan, men den adderade Rikard så fint, det blev ett fint lyft. Det är även en av få låtar med livetrummor och bas på. Trummorna spelas av Sven Fredrik Berglund - kolla in hans soloprojekt - och på bas Daniel Östborg. De spelar även i mitt liveband och har varit med från början, de är bäst!

 

Skriver du musiken framför datorn eller med instrument? Hur kommer musiken till dig?

Både och. Ibland påbörjar jag en syntmelodi med någon trumloop till och bygger vidare gitarrer och sång utifrån det. Ibland får jag en melodi i huvudet som jag sedan tar ut på gitarren. Så det kan se lite olika ut. Hur musiken kommer till mig är olika, beror lite på om jag skapar själv från scratch eller får något skickat till mig av Rikard. Ibland får man feeling och ibland inte.

 

Någon speciell hård- eller mjukvara som sätter soundet i Memoria?

Rikard använder alltid Eurorack modularsystem, samt DSI PolyEvolver som han använt ganska mycket på båda skivorna. Samt en dist som heter Elektron Analog Heat som ligger på allt från trummor till synthar på senaste skivan.

 

Om du skulle säga att Memoria har ett genomgående tema i texterna, vad skulle du säga att det är?

Ja, de är väl kanske oftast inte så ”glada” teman, texter. Men From the Bones belyser allt från det politiska som krig, metoo till det mer filmiska. Samt allmänna saker som händer i livet liksom.

 

Vad skulle du aldrig skriva om?

Hur härligt allt är kanske, haha. Nämen världen mår ju rätt kasst, så det är ju mycket sådant som känns viktigt för mig att anamma och skriva kring liksom. Mer än kanske det ”peppiga”. Lite så. Så man har väl hamnat i ”goth-scenen” av en anledning kanske, haha.

 

Så, vad händer här näst då?

Har lite skisser som ligger på vänt. Men vi får se när det blir, just nu jobbar Rikard för fullt med Henrics skiva (woho!), så vi får se när det blir. Just nu är fokus på att komma ut och spela så mycket som möjligt på skivan.

 

På tal om live – ser vi dig i sommar?

Jag kommer att spela på supercoolt ställe - Bunkerfestivalen i Hjortsberga utanför Alvesta – den 4 augusti, Kafé Deluxe i Växjö 5 augusti, Oceanen i Göteborg 29 september och Hush Hush Club i Jönköping den 30 september. Sedan kommer det trilla in lite mer spelningar, men inget som är klart just nu. Men någon Stockholmsspelning till lär det bli i höst i alla fall.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Genom hans produktioner och mina tycker jag vi skapar en bra bredd som även håller ihop bra på skivan och skapar ett intressant sound.

Oj svårt! Men ”Lights out” kanske, min första singel, där även Henric så fint gästar på sång. Den är fin också eftersom både jag och Rikard har producerat den tillsammans kan man säga.

Text: Gustaf Hull   2023-06-24       Foto: Jannicke Olofsson

"Allt från sorg,

uppgivenhet till

ilska och frustration."

Intervju med Tess de la Cour - Memoria

Har lite skisser som ligger på vänt. Men vi får se när det blir, just nu jobbar Rikard för fullt med Henrics skiva (woho!), så vi får se när det blir.

COPYRIGHT (C) 2023