BURG – ”Pendulum Swing”

ALBUM     Gustaf Hull     2023-03-09

7/10

ELECTRONIC / AMBIENT

Man är alltid trygg inför ett nytt BURG-album.

Med en diskografi som går tillbaka typ 10 år i tiden så har vi lärt oss att Jouni Ollila, med sitt tunga CV, alltid levererar under namnet BURG. Ett soloprojekt som enklast beskrivs som drömsk eller filmisk ambient med en övervägande analog ljudbild – skapad med hårdvara. Utan raka dansinfluenser eller lökiga chillout-influenser heller för den delen. Och låtar med generösa låtlängder som låter ljudbilden förädlas från första till sista sekund.

Sist jag recenserade BURG var förra plattan - The Silent Earth. Ett soundtrack till en film som aldrig kommer att skapas. Mer än i ditt huvud. Med ett par EP där emellan så är det tydligt att Jouni är väldigt produktiv. Minst sagt. Soundmässigt sker både utveckling och utforskning inom nya områden. I övrigt är det svårt att direkt peka på var Jouni tagit resan med Pendulum Swing, men jag skulle säga att leadsyntarna har fått en huvudroll och helheten ger mig mer en Bladerunner-känsla. Och kanske att de rent trumdrivna rytmerna har fått lite mera plats.

Alla komponenter i såväl mixen som ljuddesignen är förstås top notch. Som alltid. Lekfullt och fritt. Bitvis helt improviserat, men alltid med en riktning som landar väldigt tillfredsställande från hur man vill att låtarna ska klinga ut.

För att plocka några favoriter nämner jag ”Cold Echoes” och ”Prediktor”. Ett par bra referenser om du vill lyssna in dig och skapa dig en bild över vad Pendulum Swing är för platta. Hur Jouni försätter att måla drömska bilder med vackra ljudlandskap. Så – på med lurarna. Sätt nålen i plattan och låt filmen börja.