LUCKYANDLOVE – ”Transitions”

ALBUM     Gustaf Hull      2019-08-07

6/10

SYNTHPOP / DREAMGAZE / INDIETRONICA

Känsla och närvaro i enkel och kylig inramning.

LUCKYANDLOVE består av April Love (sång, synthar) och Loren Luck (trummor, synthar) från Silver Lake, Kalifornien. Transitions är uppföljaren till debutplattan Lucky+Love från 2017. Jag gillade debuten, men Transitions är mycket jämnare rent soundmässigt.

LUCKYANDLOVE skapar sina låtar på rätt enkla grunder. Slingor och loopar bygger upp harmonier som toppas med Cocteau Twins-smäktande sång. Det går inte låta bli att tänka på Chromatics ska villigt sägas. Eller hypade Empathy Test. Drömskt och kargt, men sköna känslostämningar och bra melodier. Sångmässigt finns det mer att önska när det gäller teknik, men precis som tidigare nämnda Chromatics - och dito musik som typ Marsheaux - fungerar sången mer som ett instrument än som sångupplevelse.

Enkelhet gäller som sagt. Låtarna byggs upp med få komponenter. Med lyckat resultat i en helt ok produktion. Sedan hade jag vilja haft mer dynamik för särskiljning, men det är väldigt trevlig inramning. För Transitions har en närvaro som känns kylig men tilltalande. Och att bygga det med få komponenter är respekt. Samtidigt ska sägas att långt från alla spår är så karga och mörka. Stundom kan det bitvis bli hyffsat klubbigt som i ”Animal (Wanna See You)” eller ”Dangerous Runaway” som påminner om Airs ”Sexy Boy”. Men kalla det inte dansmusik för den delen.

Transitions är en bra platta som jag tar med mig in i hösten. Som helhet kan den kanske bli lite statisk. Därför rekommenderar jag dig att välja de spår du gillar bäst att lägga i DITT soundtrack för hösten 2019.