Saft - "Allting Har Ett Slut"

ALBUM        Benjamin Kristiansen     2019-02-21

9/10

2016 gjorde Carl Steinmarck bejublad comeback med Saft och albumet Norrbacka efter en lång tids frånvaro.

Ett album som är riktigt bra vilket skruvat upp förväntningarna ännu mer på nya albumet. Med andra ord ett tufft utgångsläge för en uppföljare. Därför är det med viss skräckblandad förtjusning jag låter öronen bekanta sig med nya albumet. Till min stora glädje var oron väldigt obefogad denna gång. Orosmolnet denna gång är snarare albumets titel.

Allting Har Ett Slut får man verkligen hoppas inte syftar på bandet. Så länge Saft håller den här nivån bör det vara förbjudet för Carl att sluta göra musik. Där Norrbacka stundtals kändes lite återhållsam känns nya albumet mer rakt på sak. Det är synthpop på svenska med snygga melodier och refränger som sätter sig direkt. Carl Steinmarck känns verkligen som synthpopens svar på Per Gessle, båda två verkar drivas av att skriva den perfekta poplåten.

Nya albumet får mig verkligen på gott humör. Det är en skiva man mår bra av. Omslaget med hunden som springer mot en illustrerar väldigt väl känslan i musiken. Det är musik som omfamnar en med samma livsglädje som hunden trots att texterna inte på långa vägar är lika lättsamma som musiken. Jag får nästan lite schlagervibbar av albumet men det stör mig inte alls. Ibland gillar jag glitter och glamour och pompöst producerad musik. Framförallt när det är så snyggt förpackat. Att plocka ut guldkorn på skivan är inte svårt, egentligen är hela albumet ett guldkorn.

Här finns en variation som räcker till för att det aldrig skall hinna bli trist. Inledande ”Visa Våra Vingar” visar direkt vägen på klassiskt Saft-maner. Sedan hålls ångan uppe i ytterligare två spår för att dras ner något i den vackra ”Våga Säg Farväl” och sedan fortsätter det igen i varierande tempo. När sista spåret tillika titelspåret på albumet ”Allting Har Ett Slut” tar slut ekar orden i mitt huvud ”Allting Har Ett Slut Jag Ger Dig Mitt Farväl, Allting Har Ett Slut Jag Ber Dig Minns Mig Väl”. Jag hoppas verkligen att jag misstolkar budskapet.