Jag hade en vision om att alltid kombinera varje låt jag släppte med en video, så mycket av musiken formades enligt en modell där allt jag släppte var inspelat live på två kanaler direkt under videoinspelningen. Begränsningarna jag skapade för mig själv födde även en kreativitet där jag hittade nya arbetsflöden och processer för att kunna traktera flera maskiner på en och samma gång.

 

Någon närmare presentation av Jouni Ollila är överflödig. Hans CV talar sitt tydliga språk och då inte minst att alla projekt (mz.412, Ulvtharm, Teleskop etc) släpper plattor som av oss på Synth.nu får höga betyg. Men denna gång är det enmansprojektet BURG det handlar om. En ny platta - Pendulum Swing - kom förra månaden och vi ville veta vilka tankar som ligger bakom arbetet. Håll till godo.

 

Hallå Jouni – hur är läget? Du var här i intervju senast med fantastiska Ulvtharm som golvade oss. Som var något annat än MZ.412 som i sin tur är något HELT annat än Teleskop. Vi kan snart göra en sajt bara om dig och dina projekt. Är du på en peak eller är den här produktionstakten vardagsmat?

Haha, tackar, allt är väl! Det är nog en kombination av en massa projekt som legat och puttrat under pandemin tillsammans med en kreativ boost som har infunnit sig nyligen, det blev liksom lite av en ketchupeffekt tror jag när allting släppte och orken kröp tillbaka efter att vi alla varit inlåsta ett par år. Jag spenderade mycket av tiden under pandemin i studion och skapade musik, mycket tack vare det så har nya idéer tagit form men de har även färgats ganska så hårt av den tiden.


Men nu ska vi prata BURG! Rätta mig om jag har fel men nu har du rockat BURG i 10 år. Kan du trailer-kort presentera de åren? Hur började det och var är du nu?

Det stämmer, BURG som projekt startades 2013 när jag bodde i Kuala Lumpur, Malaysia. Det hela var väl initialt bara en idé för att komma i gång att spela igen då jag hade sålt alla mina instrument innan flytten från Sverige 2011.

Jag lekte fram låtar och idéer hemma på sängkammaren med små maskiner som jag köpt, KORG Volca bland annat, gjorde videos på sessionerna som jag tankade upp på YouTube. Och rätt som det var började folk att gilla det jag gjorde. I början var det väldigt minimalt och dubbigt, men ju fler grejer/instrument jag införskaffade desto mer avancerad blev musiken.

Jag hade en vision om att alltid kombinera varje låt jag släppte med en video, så mycket av musiken formades enligt en modell där allt jag släppte var inspelat live på två kanaler direkt under videoinspelningen. Begränsningarna jag skapade för mig själv födde även en kreativitet där jag hittade nya arbetsflöden och processer för att kunna traktera flera maskiner på en och samma gång.

På senare år så har jag frångått den modellen lite och tillåter mig själv att multitracka instrumenten när jag väl har en idé på plats, dock så är skapandeprocessen densamma, dvs att jag gör musiken live på plats som en livesession inför varje låt.

Jag tror även att jag med BURG kommit lite närmre mina tidiga elektronmusikidoler än jag någonsin lyckats med förut - det vill säga Jarre, Tangerine Dream, Mark Shreeve, Klaus Schulze etc. Så det är lite av en mental fjäder i hatten att kunna göra musik som jag själv vill göra för studen, och låta materialet utvecklas baserat på mitt eget humör istället för att skriva för en specifik målgrupp.

 

Hur BURG låter är väl till stor del beroende till hur du rustat din studio ”oLLiLaboratories”? Så berätta – hur ser din gear lineup ut när du slapat nya plattan ”Pendulum Swing”?

Korrekt, BURG är ett enmansband centrerat kring mig och mina maskiner, i en sorts symbios där jag dirigerar syntarna som de vore musiker i en elektronisk orkester.

Hjärtat på Pendulum Swing är min AKAI Force samt Elektron Digitakt som skötte i stort sett alla rytmiska element, med lite hjälp av modularsystemet för percussion samt TR707:an då såklart. Nästan alla låtar har lågbaselement från KORG Volca Bass plus nån form av sekvens från min Avalon Bassline (TB-303 klon ) för att bygga fundamentet. Resterande instrument, Novation Peak, ASM Hydrasynth, Erebus samt mina favoriter KORG Volca Keys och MS-20 gör sitt för melodierna, då lite beroende på vilket sound jag var ute efter. En Moog Subsequent 37 spelade även en stor roll i många av leadljuden samt de mera komplexa arpeggiator och sekvenspartierna.

Viktigt är även alla effektpedaler, Eventide Space,  Strymon el capistan, Big sky samt de knasigare grejerna som Red panda particle samt CSIDMAN från Catalinbread som skapat atmosfärerna på alla syntljud samt pianosoundet till min KORG Grand 73.

Jag har försökt sätta fingret på vad som skiljer Pendulum Swing från tidigare plattan The Silent Earth. Klart mycket känns igen, men jag upplever att leadsyntarna fått större plats på nya plattan? Kanske något mer trumdrivet? Jag får en retro-scifi-känsla … lite Bladerunner-aktigt? Hur känns det?

Det är lite mera naturliga ackordföljder på Pendulum Swing jämfört med tidigare skivor, mera uttalade sektioner, om än kanske inte vers och refräng men ändå nån form av inledning/upptakt som leder fram till ett nästa tema i låtarna. Jag hade under pandemin återlyssnat en hel del på gamla Tangerine Dream, Froese/Franke/Baumann-eran, mycket av spänningen i vissa partier är något som jag tror undermedvetet sökt sig in i låtmaterialet. Du har även 100 procent rätt i att leadsyntarna har en mycket större plats i ljudbilden, klara teman, melodier som byter av varandra för att flytta historien och låten framåt. Stilen är väl åt gubbsynthtechno hållet som jag fick höra häromdagen, det stämmer nog rätt så bra som genre, haha.

 

Som vanligt rör det sig om generösa låtlängder. Någon var på 13 minuter såg jag. Är det fortfarande så att du live-improviserar stora delar?

Absolut, improvisation är jätteviktigt för att hitta rätt frasering på melodierna, framförallt hur jag jobbat med filtersvep och enveloper. Beroende på hur man öppnar och stänger filtret kan jag ändra känslan på en melodi till nåt helt annat. Det är det jag som oftast improviserar fram för att skapa ett organiskt flöde i fraserna. Alla leadsyntar, alla melodier som ni hör på skivan är inspelade helt live då jag inte är ett stort fan av kvantisering, jag tycker det dödar den mänskliga koppling melodin har när det läggs tillrätta i en grid.

 

Vad hade du själv för tankar och idéer i ansatsen inför Pendulum Swing? Hade du några jam eller kanske hårdvara som väckte björnen?

Pendulum Swing är en skapelse ur mina drömmar, det är som ett soundtrack till en film som inte finns annat än i mitt huvud. Mycket av inspirationen kommer från populärvetenskapen, scifi film samt även till viss del litteratur. När väl en ide dyker upp i hjärnan så kan jag inte bli av med den på något annat sätt än att få utlopp för den via musiken, så för att jag inte ska svämma över med ideer så måste de ut med jämna mellanrum.

Sen är såklart instrumenten en extremt viktig del, många av de ljudlandskap och melodier jag hör i huvudet gör sig bäst på vissa instrument och för mig blir det naturlig att tänka i sounddesign kring de apparater jag äger. Det är få ljud som tillkommit av en slump, allt är inrattat med en detaljerad eftertanke för att efterskapa den ljudbild som jag tidigare föreställt mig i fantasin.

Vad är du mest nöjd med på plattan?

Nu såhär i efterhand, att jag ens orkade släppa skivan är i sig en bedrift. Det tog mig nästan två år att spela in den, sen fick den ligga i dvala ett tag till för att jag senare skulle orka plocka upp den och färdigställa den helt inför release. Men om man ska prata låtar så är nog "Twelve Times Zero" den bästa låt jag någonsin gjort som BURG. Jag har en sån distans till låten nu att jag nästan glömt hur den kom till, lite imposter syndrome-varning, som om att någon annan hade kontrollen över min kropp när den spelades in. Jag lider enormt av känslan att allt jag gör är att fuska, det är en grej som jag aldrig lyckats med att arbeta bort, den infinner sig hela tiden i både musiken och mitt vardagsjobb.

Hur har responsen från dina fans varit?

Den har varit fantastisk, hurrarop från hela världen samt vänner och bekanta som supportar mig i det jag gör. Jag trodde aldrig att jag skulle lyckas sälja slut på alla boxar som jag byggde, men det tog inte mer än ett par, tre veckor så var de alla borta.

 

Nya planer för oLLiLaboratories? Ny gear eller omstruktureringar?

Jag ska ta en kort paus för andra projekt då jag jobbar för närvarande med min bror Jarmo på nya grejer. Men så snart det är klart kommer BURG-maskinen startas upp igen, med en mera experimentell ambient-aktig skrud känns det som spontant. Har nämligen en ny film som dykt upp i huvudet som måste tonsättas, den här gången i svartvitt.

 

Hur ser det ut med live framöver då? Kommer BURG till klubbarna?

Det hoppas jag verkligen, har inte aktivt sökt efter spelningar under 2022 då det helt enkelt varit för mycket jobb med alla skivsläpp. 2023 så hoppas jag på att landa ett par gig, var vet vi inte än men det vore riktigt skoj att ses som BURG på en scen inom en snar framtid. Jag har faktiskt aldrig spelat i Europa, bara i Asien så det skulle bli lite av en premiär.

Annars då – vad händer runt dig just nu och närmaste tiden?

Som jag nämnde kort, jag och Jarmo jobbar hårt på nytt material med Teleskop, vi har precis varit och spelat in sång hemma hos vår gode vän Johan Baeckström. Just nu ligger låtmaterialet på mitt klippbord och är under mixning. Sedan har jag även en helt ny Ulvtharm-skiva som ligger i dvala, den är inte riktig mogen än för release.. jag måste skapa mera distans till den för kritisk lyssning för de ändringar som garanterat kommer att behöva göras innan släpp. Sen har jag och Henrik börjat att skissa på nytt mz.412 material, kan inte säga så mycket mera där annat än att det kommer att bli bombastiskt och kolsvart.

Sen har jag även startat en podd tillsammans med Niklas Winde från Svensk Hushållssynth förra året som heter Kortklippt, där vi kort och smått ostrukturerat snackar om allehanda teknik/musik och framförallt syntar i alla dess former. Ett jätteroligt projekt som känns lite grann som två polare som snackar synt, med skillnaden att det spelas in. Det har öppnat mina ögon och lärt mig börja analysera mina arbetssätt så jag kan sätta ord på saker jag gör i studion… vilket har varit en boost för mig själv att kunna snacka om, och även lära ut till våra lyssnare i form av små tips och tricks.

Jag har även ett par andra musikaliska projekt som ligger och skvalpar, ett par nya spännande samarbeten med goda vänner samt ytterligare ett knasigt soloprojekt som doftar väldigt mycket Tyskland/Canada/Belgien anno 1987, vi får se hur det utvecklas under året.

2023 kommer bli fyllt till bredden med musikaliska inslag från mig om jag får bestämma det själv, så till att se upp i syntbackarna därute!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hjärtat på Pendulum Swing är min AKAI Force samt Elektron Digitakt som skötte i stort sett alla rytmiska element, med lite hjälp av modularsystemet för percussion samt TR707:an då såklart.

Absolut, improvisation är jätteviktigt för att hitta rätt frasering på melodierna, framförallt hur jag jobbat med filtersvep och enveloper. Beroende på hur man öppnar och stänger filtret kan jag ändra känslan på en melodi till nåt helt annat.

Text: Gustaf Hull   2023-03-11

"BURG är ett enmans-
projekt centrerat kring mig och mina maskiner"

Intervju med Jouni Ollila:

Nu såhär i efterhand, att jag ens orkade släppa skivan är i sig en bedrift. Det tog mig nästan två år att spela in den, sen fick den ligga i dvala ett tag till för att jag senare skulle orka plocka upp den och färdigställa den helt inför release.

Det hoppas jag verkligen, har inte aktivt sökt efter spelningar under 2022 då det helt enkelt varit för mycket jobb med alla skivsläpp. 2023 så hoppas jag på att landa ett par gig, var vet vi inte än men det vore riktigt skoj att ses som BURG på en scen inom en snar framtid.

COPYRIGHT (C) 2023