ACTORS – ”Acts of Worship”

ALBUM     Gustaf Hull      2021-10-07

9/10

POST PUNK / NEW WAVE

Värd att dyrkas.

I en genre som länge trampat vatten för sin värdighet så kommer äntligen en livboj. Kanadensiska ACTORS med Jason Corbett (sång/gitarr), Shannon Hemmett (syntar/sång), Kendall Wooding (bas/sång) och Adam Fink (trummor) är bandet som skickar ut den. För i förutsägbarhetens land där evigt återanvända basgångar, reverbsmäktande trummor och lagom falsk sång blivit lika förutsägbara som näsringar, mohawks och Spock-ögonbryn så känns den post-punk som ACTORS presenterar som en klass för sig.

Redan på förra plattan It Will Come To You (2018) gjordes det klart att ACTORS kan sina instrument och förstår komposition. Något större än tråkiga klichéer, men för all del i linjär bana runt post-punk-solen. På Acts of Worship plockar bandet fram bredden. Ingen bör gå missnöjd efter tio låtar av ren och skär skaparglädje. En mix av snygga goth-anthems och medryckande new wave. Allt i en modern produktion som inte inskränker bandkänslan eller deras spelglädje.

Albumet har föregåtts av fem singlar vilket kan anses väl matigt. Den enkla förklaringen är pandemin. Albumrelease var framskjuten för att synka med en kommande turné och singlarna blev ett sätt att fylla tomrummet helt enkelt. Så inledningsvis har den stora behållningen för mig varit de ”nya” spåren – det vill säga låtarna utöver singlarna. Men vi ska inte förringa singlarna där ”Like Suicide” och ”Strangers” är monumentala låtar som sätter nivån för hur bra Acts of Worship är. För mig blev där efter ”Obsession” den nya förälskelsen. En låt som jag får Q Lazzarus ”Goodbye Horses”-vibbar av.

Den sammantagna upplevelsen av Acts of Worship är fantastisk. Jag har svårt att säga vad som saknas för att bli ett mästerverk. Det är heller ingen viktig analys att göra. Låt dig istället svepas in i hösten och Acts of Worship. Bägge har ett bottenlöst mörker som är fullkomligt underbart.