Azure Blue – ”The Night of the Stars”

ALBUM       Gustaf Hull      2024-11-23

 

Fantastisk!

9/10

ELECTRONIC POP / DREAM POP

Ett vemodigt narrativ om kärlek, förlust och försoning. Under stjärnhimlen väver Azure Blue en pulserande symfoni som skimrar av vackra melodier - och hopp.

Det tog Tobias Isaksson, Azure Blue, hela fem år att följa upp förra plattan Images Of You som vi recenserade med medelgoda betyg. Azure Blue är elektronisk pop med en fot i indie och en fot i new romantic. Där emellan har Isaksson vägt olika tungt på foten, men alltid presterat en form av intressant drömpop som hittat en stor publik. Både i Sverige och internationellt. Priser, turnéer, medieframträdanden … you name it.

 

På The Night of the Stars presterar han tio låtar. Det har fått ta tid och resan har varit lång. Med sig in i arbetet tar han hela sin artistiska karriär. Ända från indierockåren i Göteborg till kärleken i referenser som New Order, OMD och Pet Shop Boys. Allt med en sorgkant där han bearbetat sin moders plötsliga bortgång i processen.

 

Men hur låter det då? Fantastiskt. Drygt 13 år efter den tokhyllade debutplattan ”Rule of Thirds” känns det som Isaksson landat i receptet på vad han älskar att göra – och publiken vill ha. Av tio låtar finns inga kompromisser. Varken när det gäller melodier eller produktion där legendaren Ollie Olson lagt sin hand på slutprodukten.

 

Hela fyra singlar har föregått albumet (en pandemieffekt), men du hittar lätt fyra lika starka spår bland de övriga. Vemodiga och vackra synthpop-anthems i aptitliga låtlängder. Kompisar som Paola och The Land Below – och inte minst vapendragaren SMIDVIK – återkommer i gästlistan. ”Under The Stars” är underbar new romantic för 20-talet. ”What Is Love?” är Göteborgssmäktande indietronica som lyfter festen. En personlig favorit är annars ”The Miracle” som ger mig en känslomässig uppgörelse med någon slags Cure-”Close To Me”-vibe. För att nämna något.

 

Det finns få saker mer att begära. Isaksson får allt och stämma. Och det låter fantastiskt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

COPYRIGHT (C) 2024