Signal~Bruit – ”Hyperborée”

ALBUM     Henrik Kanatidis     2020-07-15

7/10

ELECTRONICA

Temaskivor verkar vara Signal~Bruits melodi. Debutskivan ”Planisphère(s)” var inspirerad av Edwin A Abotts bok ”Flatland. A Romance Of Many Dimensions”, den här gången har Signal~Bruit gjort ett ”soundtrack” till den grekiska seglaren Pytheas seglats som började 325 år f.Kr och vars mål var att bevisa att jorden var rund.

Pytheas, som var handelsman, astronom, geograf och upptäcktsresande, föddes och växte upp i den grekiska kolonin Massalia, nuvarande Marseille i Frankrike. Hans resa beskrivs bland annat i den svenske författaren Alf Henrikssons bok ”Pytheas resa till Thule”. Hur mycket som är fiktion och hur mycket som är sant när det gäller Pytheas resa tvista de lärde om vilket redan samtida historiker gjorde.

Skivan då? Precis som sin föregångare rör det sig om electronica och skivan mår helt klart bäst av att lyssnas på i hörlurar. Den är precis som sin föregångare också indelad i kapitel; Lacydon, Pentècontére I, Atlantique, Sirénes, Pentècontére II, Thulé, Baltique, Borée och Nuit Blanche där varje del beskriver en etapp i Pytheas resa. I skivans konvolut hittar man dessutom små berättelser om vilken del av Pytheas resa som varje låt handlar om.

”Planisphère(s)” var inte direkt någon lättsmält historia och ”Hyperborée” skiljer sig inte så mycket från sin föregångare när det gäller den biten. Däremot är produktionen bättre och låtarna fler och kortare. Fyra av de fem låtarna på ”Planisphère(s)” klockade in på lite över tio minuter, det längsta spåret var strax över 15 minuter långt, men det längsta spåret på ”Hyperborée” är knappt sex och en halv minut och soundtracket till Pytheas resa norrut blir därför bara 42 minuter långt. Jag skriver ”bara” för att skivan lämnar mig med en känsla av att jag vill höra mer och förhoppningsvis dröjer det inte allt för lång tid tills det kommer nytt material från Signal~Bruit. Undrar vart resan bär hän då?

Att göra ”soundtrack” till böcker eller andra berättelser kan låta som en knepig idé men jag tycker att Signal~Bruit med den här skivan än en gång visar att det går alldeles utmärkt. Den förra skivan gav en något att lyssna på under tiden man läste boken. Här får man ett soundtrack och får sedan skapa sin egna inre film.