The Night Agent

- "Stars Above Us"

ALBUM     Gustaf Hull     2022-11-19

7/10

ELECTRONIC POP / NEW ROMANTIC / NEW WAVE

Agenten är tillbaka - med en ny identitet.

För ungefär två och ett halvt år sedan stiftade jag bekantskap med The Night Agent när debutalbumet ”The End of the Road” släpptes. Då var bandet en duo bestående av Jacob Hirdwall, som skriver och producerar musiken, tillsammans med Christopher Wollter på sång. Elektronisk pop med dansdrivna beats och välskrivna texter. Resultatet blev ett av det årets mest intressanta debutalbum. En bra start helt enkelt.

Nu är de tillbaka och utvecklingen har varit god. De två största förändringarna är, för det första, att gitarrlegendaren Janne Schaffer har anslutit sig till bandet (ja, du läste rätt). Soloriff och lite sköna stabs ger låtarna ett sväng och en new wave/new romantic-känsla som färglägger melodierna på ett klädsamt sätt. I det skapas också något unikt för just The Night Agent.

Den andra stora förändringen är att bandet har skrivit kontrakt med bolaget The Future Sound of Stockholm och med det fått ytterligare hjälp med soundet.

Kort sagt – mycket har hänt, men mycket är sig ändå likt. För även om kostymen har bytts ut mot skinnjacka, så hör jag ett band som precis på förra albumet vill berätta något. Både i den breda kontexten och i den enklaste synthslingan. Allt med distinkta beats och nyromantiska drömmar om ett dekadent 80-tal. Att en cover av ”Fade to Grey” är med är inget som ger mig nya kickar av den låten. Men den säger mycket om vilken identitet agenten har skaffat sig i sin nya skepnad. Och det är tydligt.

Soundet har blivit skitigare och mer melodidrivet. Och det är nog det stålbad som bandet behövde för att bli tydligare för en publik. För den - likt du - kommer att uppskatta låtar som ”When You Dream”, ”Voice in the Void” och ”Dreams in Technicolor” som är riktigt bra. Och att ta en sväng med bilen och dra på ”Forget About Me” i högtalarna gör faktiskt att den grå vintern utanför vindrutan blir uthärdlig.

Vad som väntar bandet efter det här släppet återstår att se. För den här typen av musik finns en stor publik. Troligen en mogen sådan. Och den kommer att ta emot ”Stars Above Us” med öppna armar.